Dr Dariusz Tworzydło – ekspert w dziedzinie PR

Opublikowane przez Redaktor, 30.07.2014 r. o godz. 07:45

Dr Dariusz Tworzydło – ekspert w dziedzinie PR

Dr Dariusz Tworzydło jest ekspertem w dziedzinie Public Relations i ekonomii. Jest prezesem Zarządu Exacto Sp. z o.o. oraz Newsline Sp. z o.o. To pomysłodawca oraz menedżer zarządzający Kongresu Public Relations, który odbywa się, co roku w kwietniu w Rzeszowie. Autor wielu raportów badawczych, analiz, materiałów dydaktycznych i opracowań naukowych. Można by powiedzieć o nim, że jest inicjatorem pozytywnych relacji społecznych – takie odniosłem wrażenie podczas rozmowy. Zapraszam do przeczytania wywiadu, który wyjaśni nam, co to jest PR, jak pozyskiwać klientów dla swojej firmy, co jest istotne w poszukiwaniu pracy i czy można zmierzyć wartość człowieka, jego działania i skuteczność.

Proszę powiedzieć, czym jest Public Relations.

Ja definiuję Public Relations, jako budowanie relacji, komunikowanie i profesjonalny dialog. To coś, co w zasadzie każdy z nas robi, nie zdając sobie z tego sprawy. Zwrócę uwagą na jeszcze jedną rzecz, ważną szczególnie teraz, kiedy politycy lub niektórzy dziennikarze podważają prawdziwe znaczenie PR, twierdząc, że to manipulacja, czy umiejętne ukrywanie tego, co należy zataić przed światem. PR to komunikowanie prawdy, szczególnie tej trudnej w taki sposób, żeby ci, którzy mają się o niej dowiedzieć zrozumieli nasze intencje lub też z empatią analizowali przesłanki, które stały za określonymi decyzjami czy działaniami.

Czyli kreowanie wizerunku ma ogromny wpływ w procesie komunikacji?

Kreujemy swój wizerunek codziennie, spotykając się z ludźmi, poznając innych, rozmawiając z nimi. Wizerunek jest niezwykle istotny także podczas poszukiwania pracy. Potencjalny pracodawca patrzy na dokumenty: CV, List Motywacyjny, ale często o zatrudnieniu decyduje rozmowa kwalifikacyjna. Bywa, że ze stu CV, które ma na stole przedstawiciel zarządu wybiera się pięć, sześć i kwalifikuje wybrane osoby do rozmowy kwalifikacyjnej. Wtedy można ocenić, kto mógłby mieć najlepszy kontakt z klientami, jeśli jest to osoba dedykowana do pracy z klientami, czy kto będzie miał najlepsze relacje ze współpracownikami. Wiadomą rzeczą jest, że nie można tego ocenić w stu procentach podczas jednej rozmowy, ale można odebrać pewne sygnały, które wpłyną na decyzję. Budowanie wizerunku jest ważne również w naszym życiu osobistym. Wysyłane przez ludzi sygnały powodują, że jednych się akceptuje innych nie.

Co by Pan doradził młodemu przedsiębiorcy, który rozwija swoją firmę. Czy ważne jest to, aby od początku sam kreował wizerunek firmy czy musi do tego zatrudnić fachowców?

W przypadku małych firm czy jednoosobowych podmiotów gospodarczych nie warto generować kosztów zatrudnienia dodatkowych ludzi, którzy robiliby to, co on sam może zrobić. Jest wielu przedsiębiorców, którzy nie zatrudniają PR-owców i radzą sobie doskonale w kontaktach międzyludzkich, z kontrahentami, pracownikami, a przy tym świetnie prosperują. PR to sztuka wykorzystania zasad i reguł umiejętnego komunikowania i budowania relacji. Pracownicy cenią takiego pracodawcę, który ma zasady, który ma jasno określone reguły, dla którego dialog jest faktycznym dialogiem, a nie tylko komunikowaniem z góry do dołu, który jest uczciwy – to wszystko jest budowanie wizerunku (oczywiście w skrócie). Nadmienię, że niektórym wystarczy dobrze zrobiona strona internetowa, konto na Facebook-u, czy Twitterze, przez które komunikuje się z innymi – to wszystko wpływa na budowanie relacji.

Poruszył Pan temat mediów społecznościowych, bo korzystamy z nich i wykorzystujemy je również w pracy zawodowej. Jaki wpływ ma ten rodzaj relacji między ludźmi?

Ogromny i to nie tylko w sferze towarzyskiej. Również w biznesie. Znam firmy, gdzie istnieje zakaz korzystania z tego rodzaju komunikatorów, a wszelakie portale społecznościowe są zablokowane. Ja jestem zdania, że warto pozwolić pracownikom korzystać od czasu do czasu z Twitter-a, czy Facebook-a, bo w ten sposób budują oni relacje zewnętrzne. Jeśli ktoś napisze prywatnego posta będąc w pracy przez niektórych pracodawców oceniany jest negatywnie. Należy na to spojrzeć szerzej. Pracownicy są ambasadorami firmy poza jej siedzibą. Dlatego dobrze jeśli mądrze i rozsądnie komunikują za pośrednictwem dostępnych narzędzi.

Jak można pozyskać nowych klientów dla firmy?

Przede wszystkim należy dobrze obsługiwać tych, których mamy, bo to oni mają wpływ na nasz biznes, to oni polecają nas innym. Warto również poszukiwać klientów samodzielnie, np. za pośrednictwem internetu. Trzecią rzeczą jest udział w przetargach, konkursach.

A reklama?

Nie każda firma musi się reklamować. Są podmioty, których reklama ogranicza się do dobrze zbudowanej i pozycjonowanej strony internetowej. Inne robią to często, zaś budżety jakie przeznaczają na reklamę liczone są w dziesiątkach milionów złotych. Przy projektowaniu kampanii reklamowych warto wziąć pod uwagę grupy docelowe pozostające w zasięgu zainteresowania firmy. Jeśli ktoś adresuje swoje produkty do lekarzy to oczywistym jest, że skupi swoje działania reklamowe na mediach, które docierają do tej właśnie grupy.

Co roku organizujecie Kongres Public Relations – są na nim poruszane różne kwestie komunikowania się. Jakie znaczenie ma internet w zarządzaniu, marketingu i komunikowaniu się?

Tak. Każdego roku Kongres Public Relations przyciąga do Rzeszowa około 200 praktyków komunikacji. Jest to miejsce spotkań i wymiany doświadczeń dla wielu osób, które zajmują się PR. Podczas naszych spotkań coraz więcej miejsca poświęcamy na InternetPR. Współcześnie bowiem internet staje się ważnym narzędziem komunikacji. Znaczna część społeczeństwa korzysta z narzędzi internetowych, nawet takie grupy, o których kiedyś twierdzono, że nie będą go używały, np. rolnicy. Więcej szczegółów na temat Kongresu znajduje się na stronie http://www.kongresprofesjonalistow.pl/  

Jaki wpływ mają media w kreowaniu poglądów w społeczeństwie, Ile jest negatywnych informacji, a ile pozytywnych treści?

Przewaga to negatywne informacje – niestety. Szczególnie w Polsce daje się zaobserwować, że ludzie „lubią” i absorbują negatywne informacje, a media zaspokajają ich potrzeby. To po części wynika z mentalności Polaków, interesuje nas to, co niekoniecznie dobre i pozytywne. Dostarczany jest taki kontent, który jest czytany i oglądany, a ponieważ wszystkim zależy na wskaźnikach oglądalności i słuchalności, to się raczej nie zmieni. Dobre informacje nie przebiją się przez gąszcz tych negatywnych dotyczących morderstw, zabójstw, afer, podsłuchów, wojen czy kataklizmów.

A czy można zmierzyć wartość człowieka, jego działanie, skuteczność, wizerunek?

Można. Jego działanie, skuteczność i wizerunek można zmierzyć chociażby wynagrodzeniem, jakie jest w stanie zapłacić mu pracodawca – mówiąc tu o sferze zawodowej. Jest wiele zawodów rozchwytywanych na rynku, np. programistów. Dobry programista nie musi się martwić o zatrudnienie, wystarczy nie tyle dobry wizerunek, co wykształcenie, doświadczenie i umiejętności, które są poszukiwane na rynku. Współcześnie żeby zarabiać więcej, nie wystarczy ukończyć studia. Trzeba wejść w pewną niszę, nawet podejmując decyzje dotyczące wyboru studiów. Jednak pomimo tego nadal wiele osób wybiera kierunki, które później nie dają im pracy.

Patrząc na nasze rzeszowskie podwórko, kto jest Pana zdaniem najbardziej pozytywną postacią o dobrym wizerunku i dobrym w działaniu?

Uważam, że takich ludzi jest wiele, ale mnie osobiście inspirują i zarazem podziwiam zarządzających Fundacją Podkarpackie Hospicjum dla Dzieci. Są to ludzie, którzy od zera zbudowali coś, co ma wartość nie z tej ziemi, wartość której nie da się zmierzyć miarą, o której dzisiaj rozmawialiśmy. Stworzyli oni własnymi rękoma coś, co ma wartość nie tylko materialną, ale również duchową – pomagają tym, którzy sami sobie nie mogą pomóc, rodzicom, których dzieci odchodzą na zawsze. Udaje się im pozyskiwać środki i to nie małe jak na fundację. Trzeba mieć ogromną charyzmę, i umiejętność budowania relacji i wizerunku, żeby coś takiego prowadzić tak, jak to oni robią.

Rewelacja. Dziękuję za rozmowę.

Roman Rzońca

fot. http://www.tworzydlo.pl

Dodaj komentarz