Z Rzeszowa do Salonik jedną drogą – Via Carpatia nabiera kształtów

Opublikowane przez Krzysztof, 1.03.2021 r. o godz. 10:16

via carpatia

Z Rzeszowa do Salonik jedną drogą – Via Carpatia nabiera kształtów

Dzięki Via Carpatia już niedługo wakacyjne wycieczki i biznesowe podróże po środkowej i wschodniej Europie będą proste, szybkie i bezpieczne. Via Carpatia ułatwi też mieszkańcom Podkarpacia, utrudniony dotąd, kontakt ze stolicą.

 

 

 

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przyjechał na Podkarpacie, by wziąć udział w konferencji prasowej na temat będącej w budowie drogi Via Carpatia. Towarzyszyli mu Władyszław Ortyk i Ewa Leniart. Konferencja odbyła się na placu budowy w okolicach powstającego węzła „Sokołów Małopolski – Północ”, będącego kolejną częścią Via Carpatia.

 

 

 

Według Ministra Infrastruktury, marszałka województwa i wojewody budowa prowadzona przez firmę Budimex idzie bardzo dobrze i cała inwestycja nabiera kształtów zarówno na Podkarpaciu jak i w województwie lubelskim. Andrzej Adamczyk zapewnia też, że odpowiedzialni za budowę odcinków w różnych krajach mobilizują się wzajemnie do jak najszybszego ukończenia inwestycji.

 

 

 

via carpatiaW sobotę 27 lutego 2021 r. podpisano umowę o wartości 836,55 mln zł na budowę 23 km dwujezdniowej drogi ekspresowej (z rezerwą na późniejszą budowę trzeciego pasa) łączącą Lublin z Lubartowem. Powstanie też cztery węzły drogowe i wiadukty. Inwestycja ma się rozpocząć w 2022 roku, a skończyć dwa lata później.

 

 

 

Przez Polskę ma przebiegać ok. 700 kilometrowy odcinek Via Carpatia, zaś obecnie zatwierdzona jest budowa fragmentów o łącznej długości 210 km. Przetargi na kolejne 90 są w toku. Niebawem mają być też ogłoszone kolejne. GDDKiA zaznacza, że inwestycja jest bardzo ważna zarówno dla tego obszaru Europy, jak i dla województw wschodniej ściany Polski, ponieważ będzie ona potężnym stymulatorem rozwoju gospodarczego i turystycznego tych obszarów.

 

 

 

Szacuje się, że budowa Via Carpatia potrwa do 2026 roku. W inwestycję zaangażowanych jest siedem państw wschodniej ściany Unii Europejskiej: Litwa, Polska, Słowacja, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Grecja. Droga ma mieć parametry autostrady lub drogi ekspresowej i ma łączyć trzy porty: Kłajpedę na Litwie, Saloniki w Grecji i Konstancę w Rumunii i jest ona sztandarowym projektem tzw. grupy Trójmorza.

 

 

 

Dodaj komentarz