Jan August Kisielewski


Jan August Kisielewski, urodzony 8 lutego 1876 roku w Rzeszowie, a zmarły 29 stycznia 1918 roku w Warszawie, to postać wyjątkowa w polskiej kulturze. Był on nie tylko dramatopisarzem, ale również znawcą i krytykiem teatralnym, a także eseistą, który związał swoje życie artystyczne z kabaretem Zielonego Balonika.

Współczesna ocena jego twórczości stawia go w gronie najciekawszych indywidualności Młodej Polski. Kisielewski zasłynął jako doskonały analityk warunków artystycznych, posiadający głęboką wiedzę o cyganerii, oraz jako reprezentant dramatu psychologicznego w polskiej literaturze. Jego twórczość zawiera istotne elementy konfliktu, którym jest zderzenie indywidualizmu artysty z mieszczańską moralnością.

Wśród jego najważniejszych dzieł znajdują się dwie sztuki: W sieci oraz Karykatury. Dzieła te, które bardzo trafnie odzwierciedlają dylematy artysty w konfrontacji z normami społecznymi, są obecnie postrzegane jako klasyki teatru modernistycznego.

Życie

Jan August Kisielewski przyszedł na świat w rodzinie nauczycielskiej. Był synem Augusta oraz Józefy z Szałajków, a także bratem Zygmunta oraz stryjem Stefana. Swoje edukacyjne kroki stawiał w gimnazjum w Rzeszowie, a następnie zdecydował się na przenosiny do Tarnowa. Jego życie w życiu akademickim na krótko związało się z Wiedniem, jednak po pewnym czasie osiedlił się w Krakowie.

W Krakowie pracował jako kopista oraz uczęszczał na Uniwersytet Jagielloński. Na scenie teatralnej zadebiutował w 1899 roku, co otworzyło przed nim drzwi do wielu artystycznych sukcesów. Po osiągnięciu pierwszych sukcesów w Polsce, udał się do Paryża. Pomimo wielu starań, aby zdobyć uznanie tamtejszych teatrów, działania te okazały się bezskuteczne, co skłoniło go do powrotu do kraju w 1903 roku.

Powrociwszy do Polski, Kisielewski założył pismo satyryczne „Liberum Veto”. W 1906 roku przeniósł się do Warszawy, gdzie zbliżył się do środowisk endecji. Nieustannie angażował się w tworzenie artykułów oraz recenzji, które publikowane były w tomach „Panmusaion” oraz „Życie dramatu”. Niestety, nasilenie objawów choroby psychicznej zaczęło coraz częściej przeszkadzać mu w działalności twórczej, co zmusiło go do wielokrotnego przebywania w szpitalach psychiatrycznych.

Jan August Kisielewski zmarł 29 stycznia 1918 roku w Warszawie. Został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 267-6-1/2).

Twórczość

Jan August Kisielewski zasłynął w polskiej literaturze jako autor komedio-dramatów realistycznych. Jego prace, takie jak Karykatury oraz W sieci, koncentrowały się na roli artysty w społeczeństwie oraz na zestawieniu przeciwieństw, takich jak artysta a filister czy ideał a jego realizacja. Tematyka ta były bliska nie tylko Julia Zapolskiej, lecz także Włodzimierzowi Perzyńskiemu, lecz Kisielewski odznaczał się większym obiektywizmem i umiarem w swoich przedstawieniach. Dzięki temu jego twórczość obierała kierunek w stronę dramatu psychologicznego, w odróżnieniu od klasycznego dramatu obyczajowego.

Podczas życia Kisielewski cieszył się znaczną popularnością, a jego sztuki były regularnie wystawiane przez znane teatry, takie jak Teatr Rozmaitości w Warszawie, Teatr Polski w Poznaniu oraz Nowe Ateneum, którego reżyserem był Leon Schiller. Sukces jego dzieł można było przypisać niezwykłym umiejętnościom kreacji „żywych” postaci, a także zwróconemu przez niego uwagę na złożoność i dwuznaczności zachowań bohaterów. Unikał przy tym uproszczonego, czarno-białego przedstawienia rzeczywistości oraz jednoznacznych osądów, zarówno w kontekście środowisk artystycznych, jak i mieszczańskich.

Kisielewski wprowadził także nowatorskie didaskalia, które posiadały cechy prozy powieściowej, co znacząco wzbogaciło jego sztuki. Zdecydowanie odmienna reakcja publiczności oraz krytyki nastąpiła w przypadku jego ostatniego dramatu, Sonata, który oznaczał zwrot w stronę symbolizmu z elementami poezji. A. Hutnikiewicz zauważał, że dramat, który sam autor ocenił jako najcenniejszy, z czasem stał się literackim i teatralnym nieporozumieniem, eksponującym karykaturalne aspekty wątpliwej artystycznie twórczości związanej z Przybyszewskim.

Kisielewski był pod znacznym wpływem osobowości takich jak Stanisław Przybyszewski, August Strindberg oraz dramat metafizyczny. W jego dziełach dostrzegano zapowiedź upadku młodego twórcy, który zmagał się nie tylko z postępującą chorobą umysłową, ale i z twórczą niemocą. W związku z tym, autor ten często określany jest jako „talent jednego sezonu”, według J. Tomkowskiego. Mimo to, Kisielewski dzięki swoim debiutanckim sztukom na stałe wpisał się do klasyki polskiego dramatu.

Przypisy

  1. Cmentarz Stare Powązki: KRZYMUSCY, KISIELEWSCY, ZAWADZCY, [w:] Warszawskie Zabytkowe Pomniki Nagrobne [dostęp 08.11.2019 r.]
  2. A. Hutnikiewicz Młoda Polska, Warszawa 2004, s. 242.
  3. A. Hutnikiewicz Młoda Polska, Warszawa 2004, s. 240.

Oceń: Jan August Kisielewski

Średnia ocena:4.83 Liczba ocen:24