Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej w stolicy Podkarpacia. MPK Rzeszów to firma, która z powodzeniem zajmuje się organizowaniem i obsługiwaniem transportu zbiorowego w obrębie miasta Rzeszowa oraz w najbliższej aglomeracji rzeszowskiej.
Warto zauważyć, że główna siedziba przedsiębiorstwa, w której znajduje się również zajezdnia, usytuowana jest przy ulicy Lubelskiej 54. Dzięki efektywnej działalności MPK, mieszkańcy i turyści mogą korzystać z dobrze rozwiniętej sieci komunikacyjnej, która zapewnia wygodny i sprawny dostęp do różnych części miasta.
Historia
Historia rzeszowskiego transportu miejskiego sięga lat 40. XX wieku. W marcu 1948 roku na mocy uchwały Miejskiej Rady Narodowej zainaugurowano działalność miejskiego przedsiębiorstwa pod nazwą Miejska Komunikacja Samochodowa. Pierwszym pojazdem, który zasilił tabor, był 22-osobowy autobus marki Polski Fiat 621 R. Rozpoczął on próbne kursy w końcówce marca, natomiast 10 kwietnia 1948 roku odbył swój pierwszy oficjalny przejazd na trasie: Pobitno – Plac Wolności – Dworzec Kolejowy – ul. Grunwaldzka – Plac Farny.
W 1949 roku tabor MKS-u wzbogacił się o dwa używane autobusy marki GMC. Na początku lat 50. XX wieku, w 1951 roku, przedsiębiorstwo zostało częścią większej jednostki, przemianowanej na Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Rzeszowie. Pomimo malejącej liczby pojazdów, rosnące potrzeby mieszkańców sprawiły, że w 1952 roku MKS zdecydowało się na wydzierżawienie dwóch autobusów marki Chausson od PKS. W tym samym roku wprowadzono pierwsze bilety miesięczne oraz różnorodne bilety ulgowe.
W 1956 roku, polityka rozwoju firmy obejmowała także budowę zajezdni, która powstała na terenach przy ul. Partyzantów, na dawnych ziemiach folwarku Jędrzejowiczów. Wówczas w taborze znajdowały się 11 autobusy Star 52 oraz 4 autobusy Mavag, które zostały zakupione od warszawskiej firmy. Z początkiem 1958 roku MKS przekształcono w samodzielną jednostkę gospodarczą, zachowując nazwę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie i wzbogacając się o kolejne 6 autobusów marki San.
W kolejnych latach, firma poszerzyła swoje usługi o przewozy taksówkowe, choć ta gałąź działalności szybko zwinęła swoją operacyjność w obliczu rosnącej konkurencji z sektora prywatnego. Lata 60. i 70. były dla rzeszowskiego MPK czasem rozwoju, z licznymi remontami taboru i wdrażaniem nowych pojazdów. Do 1969 roku funkcjonowała nowa zajezdnia przy ul. Zabłocie, a w 1971 roku przedsiębiorstwo zainwestowało w autobusy marki Karosa ŠM 11.
Wzrastająca liczba ludności oraz zmiany granic miasta w latach 80. spowodowały, że MPK obsługiwało 33 dzienne linie, a także 15 tras przewozów zamkniętych. Niestety, kryzys gospodarczy pod koniec lat 70-tych, a także przemiany ustrojowe, wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie miasta, co prowadziło do likwidacji niektórych linii oraz ograniczenia kursów.
W 1994 roku, po kolejnych zmianach strukturalnych, MPK weszło w skład Rzeszowskiej Gospodarki Komunalnej. Rok później przedsiębiorstwo otrzymało nową zajezdnię przy ul. Lubelskiej, a w 1995 roku zainicjowano wymianę taboru na nowocześniejsze autobusy, w tym pierwsze niskopodłogowe pojazdy, które jeździły w barwach MPK do 2018 roku. Z biegiem lat przewoźnik zaczął preferować ekologiczne technologie, czerpiąc ze sprężonego gazu ziemnego, doganiając min. Europę w tej dziedzinie.
W 2008 roku MPK Rzeszów stał się samodzielną spółką, a w 2009 roku powołano Zarząd Transportu Miejskiego. Przez lata, firma nieustannie inwestowała w nowoczesne, klimatyzowane autobusy, co zaowocowało zakupem 80 pojazdów w 2012 roku, a także kolejnych 50 w 2018 roku. W ostatnich latach, w ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, MPK wprowadziło do swojego taboru autobusy elektryczne oraz hybrydowe, które odmieniają oblicze miejskiego transportu w Rzeszowie.
Podsumowując, historia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie odzwierciedla szersze trendy w rozwoju transportu publicznego w Polsce, ilustrując zarówno wyzwania, jak i postępy w zakresie mobilności społecznej i dostępu do usług transportowych dla mieszkańców.
Zajezdnie
Aktualnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje jedną zajezdnią, która odgrywa kluczową rolę w organizacji transportu w Rzeszowie.
Zajezdnia Lubelska, która rozpoczęła swoją działalność w 1994 roku, jest miejscem obsługi miejskiego transportu. Wcześniej była częścią upadłego przedsiębiorstwa transportowego „TRANSBUD”. Zajezdnia ta stała się nową siedzibą MPK po przeniesieniu z poprzedniej lokalizacji przy ulicy Trembeckiego. Niegdyś funkcjonowała jako Zajezdnia nr 2.
Ponadto, w historii MPK znajdują się także zajezdnie, które już zakończyły działalność:
- Zajezdnia Trembeckiego – działała od 1969/1970 do maja 2015 roku. Po zamknięciu została sprzedana prywatnemu inwestorowi. Dawniej nosiła miano Zajezdni nr 1.
- Zajezdnia Partyzantów – istniała od 1956 do 1969/1970 roku.
- ul. Mickiewicza 10 – w tym miejscu mieściły się biura w budynku straży pożarnej oraz plac postojowy, który znajdował się przy ul. Targowej od 1948 do 1956 roku.
Tabor
Obecny tabor liniowy
Aktualnie w użytkowaniu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie znajduje się różnorodny park pojazdów, który obejmuje nowoczesne modele autobusów. Każdy typ autobusu w naszej flocie jest starannie wyselekcjonowany, aby spełniać różne potrzeby transportowe mieszkańców.
Typ autobusu | W MPK od | Okres produkcji | Numer taborowy | Wyposażenie | Ilość |
---|---|---|---|---|---|
Solaris Urbino 12 CNG | styczeń 2006 | 2006 | 744-746, 749, 751 | _ | 5 |
Jelcz M120M/4 CNG Supero | 12 grudnia 2006 | 2006 | 669, 674 | _ | 2 |
Jelcz M121M/4 CNG | grudzień 2007 | 2007 | 677, 678, 681-683 | _ | 5 |
Mercedes-Benz O530 | 5 listopada 2012 | 2012 | 805-834 | _ | 30 |
Mercedes-Benz O530 CNG | 31 maja 2013 | 2012/2013 | 835-864 | _ | 30 |
Autosan Sancity 10LF | 14 stycznia 2013 | 2012/2013 | 901-920 | _ | 20 |
Autosan Sancity 12LF | 14 kwietnia 2017 | 2016 | 921 | _ | 1 |
5 marca 2018 | 2018 | 922-931 | _ | 10 | |
Autosan Sancity 12LF CNG | 6 października 2017 | 2016 | 900 | _ | 1 |
6 kwietnia 2020 | 2020/2021 | 932-991 | _ | 60 | |
2023 | 2023 | 300-309 | _ | 10 | |
Solaris Urbino 18 IV | 16 kwietnia 2018 | 2018 | 759-788 | _ | 30 |
Solaris Urbino 12 Electric | 29 września 2018 | 2018 | 100-109 | _ | 10 |
Solaris Urbino 18 IV CNG | 24 kwietnia 2023 | 2023 | 789, 790 | _ | 2 |
Solaris Urbino 18 IV electric | 2023 | 2023 | 110, 111 | _ | 2 |
Solaris Urbino 9 LE electric | październik/ listopad 2023 | 2023 | 112-117 | _ | 6 |
Łączna liczba pojazdów | 224 | ||||
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych | 99% | ||||
Procent autobusów zasilanych gazem ziemnym | 47% | ||||
Średni wiek floty | 8 lat |
Wprowadzenie tych pojazdów znacząco podniosło komfort podróży oraz zmodernizowało usługi komunikacyjne w mieście.
Tabor zabytkowy
W skład zabytkowego taboru MPK wchodzą pojazdy, które mają znaczące miejsce w historii transportu w Rzeszowie. Ich eksploatacja nie tylko przypomina o przeszłości, ale również stanowi atrakcję dla turystów i miłośników motoryzacji.
Typ autobusu | W MPK od | Produkcja w latach | Wycofany z eksploatacji | Numer taborowy | _ | Ilość |
---|---|---|---|---|---|---|
Jelcz-Berliet PR110U | 1979 | 1982 | marzec 2014 | 442 | _ | 1 |
Solaris Urbino 12 I | 1999 | 1999 – 2001 | maj 2024 | 714 | _ | 1 |
Stanowią one ważny element kulturowego dziedzictwa miasta, a ich konserwacja wymaga nie tylko wiedzy, ale i zaangażowania ze strony zespołów odpowiedzialnych za ich utrzymanie.
Tabor wycofany z eksploatacji
Niektóre pojazdy, które przez wiele lat służyły w komunikacji miejskiej, zostały wycofane z eksploatacji. Choć ich czas w służbie dobiegł końca, to jednak ich historia jest nieodłącznym elementem rozwoju transportu publicznego w Rzeszowie.
Rodzaj autobusu | Data rozpoczęcia eksploatacji | Data zakończenia eksploatacji | Ilość | Numery taborowe |
---|---|---|---|---|
Polski Fiat 621 R | 1948 | 1949/50 | 1 | _ |
GMC CCKW 353 | 1948 | 1952/53 | 2 | _ |
Chevrolet Bulldog | 1949 | ? | 1 | _ |
Chausson APH 47 | 1951 | ? | 2 | _ |
Mavag TR5 | 1956 | 1961 | 4 | _ |
Star 52 | 1956 | 1961 | 19 | _ |
San H01B | 1958 | 1967 | 41 | 25-65 |
San H25B | 1961 | 1969 | 19 | 01-18 |
San H27B | 1964 | 1970 | 36 | 20-21, 23-30, 33-34, 37-60 |
San H100B | 1968 | 1981 | 143 | 61-76, 79-134, 136-155, 164-172, 176-177, 184-196, 198-201, 207-229 |
Karosa ŠM 11 | 1971 | 1981 | 6 | 157-162 |
Karosa ŠL 11 | 1972 | 1972/73 | 3 | 173-175 |
Jelcz 021 | 1973 | 1983 | 5 | 202-206 |
Jelcz 706RTO-MEX/272 | 1973 | 1983 | 5 | 178-182 |
Jelcz 272 MEX | 1975 | 1983 | 16 | 232-235; 246-252; 308-310; 312-313 |
Autosan H9-01 | 1975 | 1983 | 1 | 243 |
Autosan H9-03 | 1975 | 1983 | 10 | 244, 307, 341-348 |
Autosan H9-35 | 1976 | 1986 | 86 | 253-267; 270-279; 281-282; 284-306; 314-340; 360-366; 375-376 |
Jelcz PR110 | 20 marca 1979 | 2014 | 242 | 349-359, 369-374, 378-392, 394-404, 407-434, 437-566, 575-615 |
Jelcz PR110IL | 1982 | 1986 | 2 | 435-436 |
Jelcz M11 | 1986 | 2002 | 8 | 567-574 |
Volvo B58 | 1991 | 1997/98 | 12 | 700-711 |
Jelcz 120M | 15 września 1992 | 2014 2017 (CNG) | 23 | 616-629, 631-639 |
Volvo B10M-60 | 1993 | 1999/2000 | 5 | 712-716 |
Jelcz 120MM/1 | 1993 | 2018 | 8 | 630, 642-648 |
Jelcz 120MV | 1994 | 2012 | 1 | 633 |
Mercedes O405N2 | 7 kwietnia 1995 | 2018 | 3 | 800-802 |
Jelcz M181MB | 1996 | 2017 | 4 | 640-641, 649-650 |
Jelcz 120MM/2 | 1998 | 2019 | 4 | 651-654 |
Solaris Urbino 12 | 8 stycznia 2000 | nadal | 1/33 | 700 – 729, 756-758 |
Solaris Urbino 15 | 2 lutego 2000 | 2021 | 9 | 735 – 741, 742 |
MAN NL 223 | kwiecień 2002 | grudzień 2020 | 5 | 730 – 734 |
Autosan A844MN Stokrotka | 5 stycznia 2004 | 2017 | 1 | 655 |
Jelcz M125M/4 CNG | 2004 | 30 marca 2024 | 11 | 656-666 |
Solaris Urbino 12 CNG | styczeń 2006 | nadal | 5/9 | 743-751 |
Jelcz M120M/4 CNG Supero | grudzień 2006 | nadal | 2/10 | 667-676 |
Jelcz M121M/4 CNG Mastero | grudzień 2007 | nadal | 5/8 | 677-684 |
Jelcz M125M | 2 sierpnia 2010 | 2017 | 2 | 754-755 |
Neoplan K4016TD | 2 sierpnia 2010 | 2018 | 1 | 753 |
Neoplan N4016 | 2 sierpnia 2010 | 2019 | 1 | 752 |
Autosan H7-20.07 „Solina City” | 2008 | 2023 | 2 | 803-804 |
Informacje te są istotne dla zrozumienia ewolucji taboru oraz trendów w projektowaniu pojazdów, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby mieszkańców.
Tabor techniczny
Ważnym aspektem działalności MPK jest także posiadanie sprzętu technicznego, który wspiera operacje na zajezdniach oraz w terenie. Pojazdy te są niezbędne dla utrzymania sprawności funkcjonowania całej floty.
Rodzaj Pojazdu | Przeznaczenie / Informacje | Ilość |
---|---|---|
Citroen Jumper | Pogotowie Przystankowe | 2 |
FIAT Doblo | Nadzór Ruchu | 1 |
Fiat Panda II | Nadzór Ruchu | 1 |
Renault Kangoo | Pogotowie Techniczne | 1 |
Ursus C-360 | Utrzymanie Zajezdni | 3 |
Volkswagen Transporter | Pogotowie Techniczne | 1 |
Iveco Trakker Hi-Land 8×4 | Holownik | 1 |
Łączna liczba pojazdów | 13 |
Odpowiedni tabor techniczny gwarantuje, że wszelkie prace związane z konserwacją i naprawą autobusów są realizowane efektywnie i profesjonalnie.
Usługi
Głównym celem działalności Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie jest zapewnienie efektywnego transportu pasażerskiego w ramach zorganizowanej komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwo koncentruje się na realizacji rozkładowych przewozów lądowych, odpowiadając tym samym na zbiorowe potrzeby mieszkańców Rzeszowa oraz okolicznych gmin.
W ramach swojej podstawowej działalności, MPK Rzeszów zajmuje się również sprzedażą oraz dystrybucją biletów na przejazdy miejskie, co ułatwia pasażerom korzystanie z oferowanych usług. Dodatkowo, firma działa w kilku innych obszarach, obejmujących:
- usługi diagnostyczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (Zajezdnia Nr 2),
- myjnię pojazdów mechanicznych,
- wynajem autobusów z kierowcą,
- usługi wulkanizacyjne,
- parking strzeżony TIR (Zajezdnia Nr 2),
- sprzedaż paliw, w tym CNG.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Pratt & Whitney Rzeszów | Besta Przedsiębiorstwo Budowlane | ZETO-RZESZÓW | Makarony Polskie | Asseco Poland | Ideo (przedsiębiorstwo) | ZelmotorOceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów