Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów


Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej w stolicy Podkarpacia. MPK Rzeszów to firma, która z powodzeniem zajmuje się organizowaniem i obsługiwaniem transportu zbiorowego w obrębie miasta Rzeszowa oraz w najbliższej aglomeracji rzeszowskiej.

Warto zauważyć, że główna siedziba przedsiębiorstwa, w której znajduje się również zajezdnia, usytuowana jest przy ulicy Lubelskiej 54. Dzięki efektywnej działalności MPK, mieszkańcy i turyści mogą korzystać z dobrze rozwiniętej sieci komunikacyjnej, która zapewnia wygodny i sprawny dostęp do różnych części miasta.

Historia

Historia rzeszowskiego transportu miejskiego sięga lat 40. XX wieku. W marcu 1948 roku na mocy uchwały Miejskiej Rady Narodowej zainaugurowano działalność miejskiego przedsiębiorstwa pod nazwą Miejska Komunikacja Samochodowa. Pierwszym pojazdem, który zasilił tabor, był 22-osobowy autobus marki Polski Fiat 621 R. Rozpoczął on próbne kursy w końcówce marca, natomiast 10 kwietnia 1948 roku odbył swój pierwszy oficjalny przejazd na trasie: Pobitno – Plac Wolności – Dworzec Kolejowy – ul. Grunwaldzka – Plac Farny.

W 1949 roku tabor MKS-u wzbogacił się o dwa używane autobusy marki GMC. Na początku lat 50. XX wieku, w 1951 roku, przedsiębiorstwo zostało częścią większej jednostki, przemianowanej na Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Rzeszowie. Pomimo malejącej liczby pojazdów, rosnące potrzeby mieszkańców sprawiły, że w 1952 roku MKS zdecydowało się na wydzierżawienie dwóch autobusów marki Chausson od PKS. W tym samym roku wprowadzono pierwsze bilety miesięczne oraz różnorodne bilety ulgowe.

W 1956 roku, polityka rozwoju firmy obejmowała także budowę zajezdni, która powstała na terenach przy ul. Partyzantów, na dawnych ziemiach folwarku Jędrzejowiczów. Wówczas w taborze znajdowały się 11 autobusy Star 52 oraz 4 autobusy Mavag, które zostały zakupione od warszawskiej firmy. Z początkiem 1958 roku MKS przekształcono w samodzielną jednostkę gospodarczą, zachowując nazwę Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie i wzbogacając się o kolejne 6 autobusów marki San.

W kolejnych latach, firma poszerzyła swoje usługi o przewozy taksówkowe, choć ta gałąź działalności szybko zwinęła swoją operacyjność w obliczu rosnącej konkurencji z sektora prywatnego. Lata 60. i 70. były dla rzeszowskiego MPK czasem rozwoju, z licznymi remontami taboru i wdrażaniem nowych pojazdów. Do 1969 roku funkcjonowała nowa zajezdnia przy ul. Zabłocie, a w 1971 roku przedsiębiorstwo zainwestowało w autobusy marki Karosa ŠM 11.

Wzrastająca liczba ludności oraz zmiany granic miasta w latach 80. spowodowały, że MPK obsługiwało 33 dzienne linie, a także 15 tras przewozów zamkniętych. Niestety, kryzys gospodarczy pod koniec lat 70-tych, a także przemiany ustrojowe, wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie miasta, co prowadziło do likwidacji niektórych linii oraz ograniczenia kursów.

W 1994 roku, po kolejnych zmianach strukturalnych, MPK weszło w skład Rzeszowskiej Gospodarki Komunalnej. Rok później przedsiębiorstwo otrzymało nową zajezdnię przy ul. Lubelskiej, a w 1995 roku zainicjowano wymianę taboru na nowocześniejsze autobusy, w tym pierwsze niskopodłogowe pojazdy, które jeździły w barwach MPK do 2018 roku. Z biegiem lat przewoźnik zaczął preferować ekologiczne technologie, czerpiąc ze sprężonego gazu ziemnego, doganiając min. Europę w tej dziedzinie.

W 2008 roku MPK Rzeszów stał się samodzielną spółką, a w 2009 roku powołano Zarząd Transportu Miejskiego. Przez lata, firma nieustannie inwestowała w nowoczesne, klimatyzowane autobusy, co zaowocowało zakupem 80 pojazdów w 2012 roku, a także kolejnych 50 w 2018 roku. W ostatnich latach, w ramach działań na rzecz zrównoważonego rozwoju, MPK wprowadziło do swojego taboru autobusy elektryczne oraz hybrydowe, które odmieniają oblicze miejskiego transportu w Rzeszowie.

Podsumowując, historia Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie odzwierciedla szersze trendy w rozwoju transportu publicznego w Polsce, ilustrując zarówno wyzwania, jak i postępy w zakresie mobilności społecznej i dostępu do usług transportowych dla mieszkańców.

Zajezdnie

Aktualnie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne dysponuje jedną zajezdnią, która odgrywa kluczową rolę w organizacji transportu w Rzeszowie.

Zajezdnia Lubelska, która rozpoczęła swoją działalność w 1994 roku, jest miejscem obsługi miejskiego transportu. Wcześniej była częścią upadłego przedsiębiorstwa transportowego „TRANSBUD”. Zajezdnia ta stała się nową siedzibą MPK po przeniesieniu z poprzedniej lokalizacji przy ulicy Trembeckiego. Niegdyś funkcjonowała jako Zajezdnia nr 2.

Ponadto, w historii MPK znajdują się także zajezdnie, które już zakończyły działalność:

  • Zajezdnia Trembeckiego – działała od 1969/1970 do maja 2015 roku. Po zamknięciu została sprzedana prywatnemu inwestorowi. Dawniej nosiła miano Zajezdni nr 1.
  • Zajezdnia Partyzantów – istniała od 1956 do 1969/1970 roku.
  • ul. Mickiewicza 10 – w tym miejscu mieściły się biura w budynku straży pożarnej oraz plac postojowy, który znajdował się przy ul. Targowej od 1948 do 1956 roku.

Tabor

Obecny tabor liniowy

Aktualnie w użytkowaniu przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Rzeszowie znajduje się różnorodny park pojazdów, który obejmuje nowoczesne modele autobusów. Każdy typ autobusu w naszej flocie jest starannie wyselekcjonowany, aby spełniać różne potrzeby transportowe mieszkańców.

Typ autobusuW MPK odOkres produkcjiNumer taborowyWyposażenieIlość
Solaris Urbino 12 CNGstyczeń 20062006744-746, 749, 751_5
Jelcz M120M/4 CNG Supero12 grudnia 20062006669, 674_2
Jelcz M121M/4 CNGgrudzień 20072007677, 678, 681-683_5
Mercedes-Benz O5305 listopada 20122012805-834_30
Mercedes-Benz O530 CNG31 maja 20132012/2013835-864_30
Autosan Sancity 10LF14 stycznia 20132012/2013901-920_20
Autosan Sancity 12LF14 kwietnia 20172016921_1
5 marca 20182018922-931_10
Autosan Sancity 12LF CNG6 października 20172016900_1
6 kwietnia 20202020/2021932-991_60
20232023300-309_10
Solaris Urbino 18 IV16 kwietnia 20182018759-788_30
Solaris Urbino 12 Electric29 września 20182018100-109_10
Solaris Urbino 18 IV CNG24 kwietnia 20232023789, 790_2
Solaris Urbino 18 IV electric20232023110, 111_2
Solaris Urbino 9 LE electricpaździernik/

listopad 2023

2023112-117_6
Łączna liczba pojazdów224
Procent autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych99%
Procent autobusów zasilanych gazem ziemnym47%
Średni wiek floty8 lat

Wprowadzenie tych pojazdów znacząco podniosło komfort podróży oraz zmodernizowało usługi komunikacyjne w mieście.

Tabor zabytkowy

W skład zabytkowego taboru MPK wchodzą pojazdy, które mają znaczące miejsce w historii transportu w Rzeszowie. Ich eksploatacja nie tylko przypomina o przeszłości, ale również stanowi atrakcję dla turystów i miłośników motoryzacji.

Typ autobusuW MPK odProdukcja w latachWycofany z eksploatacjiNumer taborowy_Ilość
Jelcz-Berliet PR110U19791982marzec 2014442_1
Solaris Urbino 12 I19991999 – 2001maj 2024714_1

Stanowią one ważny element kulturowego dziedzictwa miasta, a ich konserwacja wymaga nie tylko wiedzy, ale i zaangażowania ze strony zespołów odpowiedzialnych za ich utrzymanie.

Tabor wycofany z eksploatacji

Niektóre pojazdy, które przez wiele lat służyły w komunikacji miejskiej, zostały wycofane z eksploatacji. Choć ich czas w służbie dobiegł końca, to jednak ich historia jest nieodłącznym elementem rozwoju transportu publicznego w Rzeszowie.

Rodzaj autobusuData rozpoczęcia eksploatacjiData zakończenia eksploatacjiIlośćNumery taborowe
Polski Fiat 621 R19481949/501_
GMC CCKW 35319481952/532_
Chevrolet Bulldog1949?1_
Chausson APH 471951?2_
Mavag TR5195619614_
Star 521956196119_
San H01B195819674125-65
San H25B196119691901-18
San H27B196419703620-21, 23-30, 33-34, 37-60
San H100B1968198114361-76, 79-134, 136-155, 164-172,

176-177, 184-196, 198-201, 207-229

Karosa ŠM 11197119816157-162
Karosa ŠL 1119721972/733173-175
Jelcz 021197319835202-206
Jelcz 706RTO-MEX/272197319835178-182
Jelcz 272 MEX1975198316232-235; 246-252; 308-310; 312-313
Autosan H9-01197519831243
Autosan H9-031975198310244, 307, 341-348
Autosan H9-351976198686253-267; 270-279; 281-282; 284-306;

314-340; 360-366; 375-376

Jelcz PR11020 marca 19792014242349-359, 369-374, 378-392,
394-404, 407-434, 437-566, 575-615
Jelcz PR110IL198219862435-436
Jelcz M11198620028567-574
Volvo B5819911997/9812700-711
Jelcz 120M15 września 19922014
2017 (CNG)
23616-629, 631-639
Volvo B10M-6019931999/20005712-716
Jelcz 120MM/1199320188630, 642-648
Jelcz 120MV199420121633
Mercedes O405N27 kwietnia 199520183800-802
Jelcz M181MB199620174640-641, 649-650
Jelcz 120MM/2199820194651-654
Solaris Urbino 128 stycznia 2000nadal1/33700 – 729, 756-758
Solaris Urbino 152 lutego 200020219735 – 741, 742
MAN NL 223kwiecień 2002grudzień 20205730 – 734
Autosan A844MN Stokrotka5 stycznia 200420171655
Jelcz M125M/4 CNG200430 marca 202411656-666
Solaris Urbino 12 CNGstyczeń 2006nadal5/9743-751
Jelcz M120M/4 CNG Superogrudzień 2006nadal2/10667-676
Jelcz M121M/4 CNG Masterogrudzień 2007nadal5/8677-684
Jelcz M125M2 sierpnia 201020172754-755
Neoplan K4016TD2 sierpnia 201020181753
Neoplan N40162 sierpnia 201020191752
Autosan H7-20.07 „Solina City”200820232803-804

Informacje te są istotne dla zrozumienia ewolucji taboru oraz trendów w projektowaniu pojazdów, które odpowiadają na zmieniające się potrzeby mieszkańców.

Tabor techniczny

Ważnym aspektem działalności MPK jest także posiadanie sprzętu technicznego, który wspiera operacje na zajezdniach oraz w terenie. Pojazdy te są niezbędne dla utrzymania sprawności funkcjonowania całej floty.

Rodzaj PojazduPrzeznaczenie / InformacjeIlość
Citroen JumperPogotowie Przystankowe2
FIAT DobloNadzór Ruchu1
Fiat Panda IINadzór Ruchu1
Renault KangooPogotowie Techniczne1
Ursus C-360Utrzymanie Zajezdni3
Volkswagen TransporterPogotowie Techniczne1
Iveco Trakker Hi-Land 8×4Holownik1
Łączna liczba pojazdów13

Odpowiedni tabor techniczny gwarantuje, że wszelkie prace związane z konserwacją i naprawą autobusów są realizowane efektywnie i profesjonalnie.

Usługi

Głównym celem działalności Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Rzeszowie jest zapewnienie efektywnego transportu pasażerskiego w ramach zorganizowanej komunikacji miejskiej. Przedsiębiorstwo koncentruje się na realizacji rozkładowych przewozów lądowych, odpowiadając tym samym na zbiorowe potrzeby mieszkańców Rzeszowa oraz okolicznych gmin.

W ramach swojej podstawowej działalności, MPK Rzeszów zajmuje się również sprzedażą oraz dystrybucją biletów na przejazdy miejskie, co ułatwia pasażerom korzystanie z oferowanych usług. Dodatkowo, firma działa w kilku innych obszarach, obejmujących:

  • usługi diagnostyczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (Zajezdnia Nr 2),
  • myjnię pojazdów mechanicznych,
  • wynajem autobusów z kierowcą,
  • usługi wulkanizacyjne,
  • parking strzeżony TIR (Zajezdnia Nr 2),
  • sprzedaż paliw, w tym CNG.

Oceń: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – Rzeszów

Średnia ocena:4.97 Liczba ocen:9