Pratt & Whitney Rzeszów


Pratt & Whitney Rzeszów S.A. to polska spółka, która jest integralną częścią korporacji RTX, dawniej znanej jako Raytheon. Wcześniej funkcjonowała pod nazwą Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Rzeszów” S.A. Jej działalność skoncentrowana jest przede wszystkim na produkcji komponentów i kompletnych silników lotniczych. Historia firmy sięga kwietnia 1937 roku, kiedy to powstała w Rzeszowie jako Państwowe Zakłady Lotnicze Wytwórnia Silników nr 2, w ramach ambitnego projektu Centralnego Okręgu Przemysłowego (COP).

W okresie międzywojennym w zakładzie produkowano silniki tłokowe na licencji czeskiej firmy Walter, takie jak PZInż. „Junior” i PZInż. „Major”. Służyły one jako napęd dla lekkich polskich samolotów szkolno-treningowych, do których należały między innymi modele RWD-8 oraz RWD-13. Warto również wspomnieć o silnikach na licencji angielskiej firmy Bristol, takich jak typ PEGASUS XX, które były stosowane w bombowcu PZL.37 Łoś, a ich charakterystyczną cechą była dziewięcio-cylindrowa konstrukcja w układzie gwiazdy, generująca moc 918 KM.

W latach 60-tych zakład rozwijał swoją produkcję, wytwarzając między innymi silniki odrzutowe typu Lis-2, które były używane w myśliwcach MiG-15, montowanych w PZL Mielec pod oznaczeniem LIM-2. Produkowano także silniki Lis-5 dla MiG-17 (LIM-5), a także przekładnie specjalistyczne do śmigłowców SM-1, które były produkowane w PZL Świdnik. Oprócz tego zakład zajmował się produkcją turbosprężarek do silników samochodowych, kolejowych oraz okrętowych, a także wielu innych komponentów wymagających precyzyjnej obróbki.

W 1966 roku zainicjowano w Rzeszowie produkcję śmigłowcowego silnika turbinowego GTD-350, którego moc wynosiła 400 KM, a także przekładni śmigłowcowej WR-2 dedykowanej dla Mi-2. Później rozwinięto również silnik turboodrzutowy SO-1 przeznaczony dla samolotów szkolno-treningowych TS-11 Iskra, produkowanych w PZL Mielec. Kolejnym ważnym krokiem było nawiązanie współpracy z Pratt & Whitney Canada w 1976 roku, co zaowocowało produkcją części do lotniczych silników turbinowych PT-610A. W 1984 roku podjęto produkcję silnika turbośmigłowego TWD-10B, napędzającego samolot An-28, również produkowany w PZL Mielec.

W 2002 roku przekazano pakiet 85% akcji WSK „PZL-Rzeszów” S.A. firmie United Technologies Holdings, co oznaczało, że zakład stał się częścią United Technologies Corporation (UTC). Ta amerykańska spółka publiczna notowana jest na Giełdzie Nowojorskiej (NYSE) i oferuje szeroki wachlarz produktów oraz usług w sektorze lotniczym i budowlanym. Dodatkowo, aspektem działalności firmy jest produkcja precyzyjnych odlewów dla przemysłu lotniczego, przy czym kontrola procesów od 2001 roku realizowana jest metodą ED'a.

W skład Pratt & Whitney Rzeszów wchodzą cztery zasadnicze zakłady: Zakład Odlewów Precyzyjnych, Lotniczy, Narzędziowy oraz Napędów Lotniczych. Działają one jako niezależne jednostki, jednak wszystkie są zintegrowane w ramach spółki. W dniu 31 maja 2006 roku po raz pierwszy zmontowano w Rzeszowie silnik do amerykańskiego myśliwca F-16, używając zespołów pochodzących z USA. W 2015 roku zakład przyjął obecną nazwę – Pratt & Whitney Rzeszów S.A.

Przypisy

  1. Zarząd [online], Pratt & Whitney Rzeszów [dostęp 07.03.2023 r.]
  2. Była WSK Rzeszów jest Pratt & Whitney Rzeszów. 07.07.2015 r. [dostęp 06.10.2015 r.]

Oceń: Pratt & Whitney Rzeszów

Średnia ocena:4.84 Liczba ocen:13