Most Karpacki w Rzeszowie, znany również jako Zapora, to niezwykle istotna konstrukcja mostowa, która przebiega przez rzekę Wisłok. To dzieło inżynieryjne powstało w odpowiedzi na dynamiczny rozwój miasta na wschodnim brzegu tej rzeki.
Pierwsze plany związane z budową stopnia wodnego zaczęły powstawać w Warszawie pod koniec lat 60. XX wieku. Wcześniej w regionie istniał jedynie jeden stały most, usytuowany około 2,5 km w dół rzeki, znany jako Most Lwowski. Oprócz niego dostępne były inne formy przeprawy, takie jak prom Stanisława Nitki oraz stalowa kładka.
Budowa zapory w latach 70. XX wieku umożliwiła stworzenie zalewu, który znacząco wpłynął na poprawę lokalnych warunków hydrologicznych i komunikacyjnych. Struktura ta składa się z zapory ziemnej, a także z jazu ruchomego oraz żelbetowego mostu, co sprawia, że jest to konstrukcja wysoce funkcjonalna i estetyczna.
Na grzbiecie zapory została utworzona jezdnia, która obecnie stanowi część alei Powstańców Warszawy. Dzięki temu, most w znacznym stopniu przyczynił się do usprawnienia komunikacji w Rzeszowie, odgrywając kluczową rolę w codziennym życiu mieszkańców oraz w ruchu drogowym w regionie.
Przypisy
- a b c d WładysławW. Hennig WładysławW., Zapora i zalew w Rzeszowie. Rzeszów, BartoszB. Babelski (red.), TVP3 Rzeszów, 2014 r.
- Majka 2004 r., s. 105.
- Czarnota 2001 r., s. 58−59.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most im. Tadeusza Mazowieckiego w Rzeszowie | Most Narutowicza w Rzeszowie | Most Załęski w Rzeszowie | Most kolejowy w Rzeszowie | Most Lwowski w Rzeszowie | Most Zamkowy w RzeszowieOceń: Most Karpacki w Rzeszowie