Rzeszów Staroniwa to ważna stacja kolejowa, która znajduje się w dzielnicy Rzeszowa. Ogromne znaczenie tego miejsca przejawia się w jego lokalizacji oraz w dostępności komunikacyjnej, wpływając tym samym na rozwój regionu.
Położenie w Staroniwie sprawia, że stacja ta jest kluczowym elementem w sieci kolejowej miasta, oferując pasażerom wygodny dostęp do dalszych podróży oraz lokalnej infrastruktury.
Ruch pasażerski
W tej sekcji omówimy ważny aspekt transportu w Rzeszowie Staroniwie, dotyczący ruchu pasażerskiego.
Rok | Liczba pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 20-49 |
2022 | 100-149 |
Opis
„Zespół stacyjno-dworcowy Rzeszów Staroniwa został zbudowany w 1891 roku. Ten obiekt posiada bogatą historię, w tym smutny epizod z 1942 roku, gdy z tej stacji odchodziły transporty Żydów do obozu zagłady w Bełżcu.
Murowany dworzec, wzniesiony w charakterystycznym stylu galicyjskim, zachował się w dobrym stanie. W jego wnętrzu znajduje się poczekalnia oraz kasy biletowe, które przestały funkcjonować 12 grudnia 2004 roku. Oprócz tego, w budynku znajdują się punkty odpraw pociągów i drużyn manewrowych.
Stacja dysponuje jednym peronem, który obsługuje pociągi pasażerskie. W strukturze stacji znajdują się również dwie nastawnie, a łącznie z bocznicami zlokalizowanych jest tutaj dwanaście torów. Warto zaznaczyć, że na stacji umiejscowiona jest rampa, która obecnie pełni funkcję rampa wyładowcza dla magazynu cementu, a czasami z jej usług korzysta także wojsko. Na terenie stacji znajduje się też budynek Polskich Linii Kolejowych Sekcji Eksploatacji w Rzeszowie.
W 2012 roku stacja przeszła modernizację, w ramach której przebudowano układ torów oraz wybudowano całkowicie nowy peron. Nowy peron jest wyposażony w wiatę, miejsca siedzące oraz elementy małej architektury, takie jak ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Aby umożliwić dostęp do peronu, wybudowano także dojście od strony budynku dworcowego oraz ulicy ks. Józefa Sondeja.
Następnie, w 2013 roku, zlikwidowano nieczynną kładkę dla pieszych, która przebiegała przez ulicę Langiewicza. Obecnie stacja ta stanowi postój dla pociągów towarowych, a z jej rozległych bocznic odchodzą linie do okolicznych zakładów rzeszowskich, w tym najdłuższej, wykorzystywanej do dziś bocznicy Elektrociepłowni oraz Zakładu WSK Rzeszów.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r. [dostęp 17.09.2023 r.]
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Czesław Pilichowski: Obozy hitlerowskie na ziemiach polskich 1939–1945. Informator encyklopedyczny. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1979 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Dworzec autobusowy w Rzeszowie | Rzeszów Centrum | Rzeszów Główny | Rzeszów Zachodni | Rzeszów Zwięczyca | Rzeszów Osiedle | Rzeszów Staromieście | Rzeszów Załęże | Rzeszów Politechnika | Rzeszów Dworzysko | Rzeszów Pobitno | Rzeszów Miłocin | Rzeszów BaranówkaOceń: Rzeszów Staroniwa