Jak wymienić koło w samochodzie?

Opublikowane przez Roman Rz, 7.01.2019 r. o godz. 16:30

Jak wymienić koło w samochodzie?

Jedziemy sobie, a tu nagle bum – strzela opona w samochodzie. Trzeba wymienić koło. Idzie zima, więc trzeba wymienić cztery koła. Znowu wraca wiosna i znowu trzeba zmienić koła. Jeśli chcemy robić to sami, a możemy, bo nie jest to taka filozofia to należy wiedzieć o niektórych podstawowych działaniach i pewnej kolejności w czynnościach wymiany koła w samochodzie. Jeśli jesteś na drodze to należy zachować ostrożność dla siebie i innych użytkowników drogi. Każdy powinien wiedzieć, że trzeba zaznaczyć miejsce postoju samochodu przez postawienie trójkąta ostrzegawczego i włączenia świateł awaryjnych. Jeśli jesteś u siebie na podwórku to te czynności można ominąć.

 

Zabieramy się do pracy

Zaciągamy hamulec ręczny, wrzucamy pierwszy bieg. dobrze jest podłożyć kliny pod koła po przeciwnej stronie wymienianego koła. Jeśli masz kołpaki – trzeba je zdjąć i odkręcać śruby mocujące koło. Tu ważna uwaga; wykonujemy maksymalnie jeden obrót śrub na kole, które jeszcze nie jest podniesione. Następnie podnosimy samochód przy wymienianym kole. Zanim zaczniesz podnosić samochód wyjmij i przygotuj sobie koło zapasowe. Pod lewarek warto podłożyć kawałek deski, aby się nie ślizgał po jezdni lub nie wgniatał się w miękkie podłoże. Wszystko należy oceniać na miejscu.

 

Samochód jest uniesiony, więc odkręcamy do końca poszczególne śruby, zdejmujemy koło (zapamiętaj ich położenie po to, by trafiły w to samo miejsce – to ułatwi Ci wkręcanie ich). Zakładamy „nowe” koło i wkręcamy ręcznie śruby. Następnie dokręcamy je kluczem. Pamiętajmy, aby śruby dokręcać „na krzyż”, tzn. jeśli dokręcisz pierwszą śrubę, następna powinna być dokręcana śruba przeciwległa. Koło zacznie się obracać, bo już są na tyle dokręcone śruby, że dalsze dokręcanie musi nastąpić na opuszczonym samochodzie. Opuszczamy samochód, dokręcamy koło (również stosując metodę „na krzyż”). Wyciągamy kliny spod kół, które podstawiliśmy wcześniej i gotowe, a jeszcze jest założenie kołpaka. Ma on specjalne wcięcie na wentyl, więc wciskamy go w felgę umiejętnie.

 

To jest doraźna instrukcja. Najlepiej jest, jednak przejść szkolenie pod okiem specjalisty, abyśmy mogli nabrać wprawy i nie stresować się wymianą kół, która jest banalną czynnością, ale niektórym stwarza problem – najgorszy jest stres. Życzymy wszystkim, aby czynność wymiany koła nie zdarzyła się nigdy w czasie podróży. Abyśmy zawsze szczęśliwie dotarli do celu.

 

RRz

Dodaj komentarz