Za nami pierwsza edycja Podkarpackiego Forum Marketingu Sportowego

Opublikowane przez Roman Rz, 6.02.2020 r. o godz. 09:28

Za nami pierwsza edycja Podkarpackiego Forum Marketingu Sportowego

W miniony piątek (31 stycznia 2020r.) w G2A Arena w Jasionce odbyło się pierwsze Podkarpackie Forum Marketingu Sportowego. Wśród gości znaleźli się specjaliści i działacze z największych instytucji, klubów i agencji sportowych w Polsce. Forum zostało zorganizowane w ramach inicjatywy zarządu województwa podkarpackiego pn. #sportowepodkarpackie2020.

 

 

Uczestnicy wydarzenia jednogłośnie podkreślali złożony charakter marketingu w sporcie. Tak naprawdę każda dyscyplina wymaga zastosowania odmiennych technik i działań. Co więcej, istotny jest obszar prowadzonej działalności. Innymi możliwościami dysponują organizacje działające lokalnie i te funkcjonujące w skali ogólnopolskiej, jednak elementem łączącym są emocje. One towarzyszą wszystkim kibicom i obserwatorom wydarzeń sportowych bez względu na szczebel i rangę danej organizacji. Jak stwierdził Bohdan Pawłowicz, doradca NASK, były dyrektor marketingu SKRY Bełchatów – to jest właśnie fenomen marketingu sportowego.
– Komunikacja w sporcie czy poprzez sport nie należy do najłatwiejszych. W naszych czasach na ogół ciężko jest dotrzeć z przekazem do odbiorcy, ale w momencie, kiedy przychodzi sukces sportowca, siła towarzyszących temu emocji niesie reklamę lepiej niż jakiekolwiek inne medium – komentował, subiektywnie podsumowując najważniejsze wydarzenia w marketingu sportowym w 2019 roku.

 

 

Podczas prelekcji zwrócono również uwagę na istotę działań komunikacyjnych w social mediach, które potem przekładają się na relacje z mediami. Jest to szczególnie ważne w kontekście sportów oddalonych od fleszy, kamer i mikrofonów. Potwierdził to Michał Leksiński, rzecznik pasowy Polskiej Narodowej Wyprawy na K2 17/18. Alpinizm jest dyscypliną niewątpliwie ekstremalną, której tajniki nie są powszechnie znane. Dlatego tak istotne było informowanie otoczenia na bieżąco o tym, na jakim etapie jest wyprawa, w jaki sposób przygotowują się do niej uczestnicy, a także co dzieje się podczas wspinaczki. Wyprawa na K2 była szczególnie ważna z perspektywy mediów, gdyż zainteresowanie nią rosło z dnia na dzień. – W okresie wyprawy mieliśmy do czynienia z sytuacją, w której nieprzerwanie komunikowaliśmy się z dziennikarzami. Komunikacja dotyczyła zarówno samej ekipy w bazie, jak i osób w Polsce. Wyprawa była niewątpliwie poligonem wielu nowych doświadczeń komunikacyjnych i medialnych. Funkcjonowaliśmy w swoistym permanentnym kryzysie, w którym ciężko było niektóre elementy planować. Z pewnością popełniliśmy też wiele błędów i stanowią one ważne doświadczenie w budowaniu komunikacji w tego typu przedsięwzięciach w przyszłości – komentował Michał Leksiński. Omawiając case study wyprawy na K2 podkreślił także znaczenie mediów społecznościowych. – Muszę przyznać, że najbardziej zaskoczył mnie Twitter. Okazało się, że to właśnie za pomocą tego medium prowadziłem komunikację, głównie z zagranicznymi dziennikarzami, z BBC czy CNN – dodał.

 

 

Skuteczność prowadzonych działań w mediach społecznościowych potwierdzili również Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego oraz Norbert Rzeszutek, rzecznik prasowy SPR Stal Mielec. Jak podkreślali prelegenci, nie tylko dane statystyczne wskazują na sukces w social mediach, ważna jest kreatywność i tworzenie treści, które zaangażują odbiorcę.

 

 

Uczestnicy wydarzenia mieli także okazję, aby zapoznać się z kompleksowym planem działań dla związków sportowych. Tomasz Chamera, prezes Polskiego Związku Żeglarskiego, zaprezentował praktyczne case study dotyczące tego, jak dużą organizację sportową zmienić w produkt marketingowy i wizerunkowy. Z kolei o zwiększaniu wartości organizacji sportowej lub sportowca z perspektywy biznesu opowiadał Piotr Należyty, wiceprezes zarządu PGNiG Superliga. Jak wskazywał – największym błędem popełnianym w polskim sporcie jest przekazywanie całości budżetu na zawodników, podczas gdy wiele innych czynników wpływa na ogólny efekt założeń umów sponsorskich. Podczas wydarzenia koncentrowano się także wokół działań komunikacyjnych z perspektywy sponsora. O współpracy z klubami i związkami sportowymi na przykładzie reprezentowanych przedsiębiorstw mówili: Adam Kasprzyk, rzecznik prasowy Grupy Lotos oraz Maciej Jaskot, dyrektor ds. marketingu i komunikacji, Olimp Laboratories Sp. z o.o.

 

 

Równolegle do prelekcji odbyły się warsztaty dla stypendystów zarządu województwa podkarpackiego „Jak zbudować wizerunek jako przyszłego sportowca?”, które poprowadził Krystian Herba, rekordzista Guinnessa w trialu rowerowym.

 

 

***
Organizatorzy Forum: Województwo Podkarpackie, Exacto Sp. z o.o.
Partner Forum: ZETO-Rzeszów

fot. mat. pras.

Dodaj komentarz