Premetro – pomysł dla Rzeszowa?

Opublikowane przez Krzysztof, 9.02.2021 r. o godz. 14:07

Premetro – pomysł dla Rzeszowa?

W Rzeszowie budowana jest Podkarpacka Kolej Aglomeracyjna. Powstał też pomysł stworzenia premetra w mieście i najbliższych okolicach.

 

 

 

premetro rzeszówPremetro to rozwiązanie stosowane szczególnie w Belgii i Holandii, pewną jego odmianę znajdziemy też w Krakowie, Poznaniu czy Szczecinie. Polega ono na tworzeniu w mieście i okolicach, torowisk przystosowanych do szybkiego ruchu lekkiego taboru. Torowiska nie blokują ruchu drogowego (inaczej niż w przypadku tradycyjnej kolei), ponieważ są albo z nim zintegrowane, albo poprowadzone przez tunele lub mosty. Budowa i utrzymanie premetra jest znacznie tańsza niż budowa kolei czy infrastruktura tramwajowa.

 

 

 

Z założenia premetro jest rozwiązaniem tymczasowym i ma prowadzić do późniejszej budowy w mieście metra jednak, jak pokazuje doświadczenie, do tego zazwyczaj nie dochodzi.

 

 

 

Promotor nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych, konsktruktor i elektronik pan Andrzej Podlaszewski z Bydgoszczy tłumaczy dlaczego stworzenie w Rzeszowie premetra, byłoby świetnym rozwiązaniem dla mieszkańców i tańszą inwestycją dla samorządu:

 

 

Z koleją jest taki problem, że pociągi pędzą z prędkością nawet 200 km/h, co sprawia, że przejeżdżając przez miasta, muszą zwalniać. Tam, jak wolno by nie jechały, są poważnym utrudnieniem dla ruchu miejskiego, ponieważ w chwili ich przejazdu trzeba zamykać drogi, które przecinają tory. To nieraz bardzo uciążliwe, a nawet niebezpieczne. Dodatkowo budowa torowisk dla pociągów jest bardzo droga.

 

 

 

Zdaniem Andrzeja Podlaszewskiego trzeba szukać rozwiązań nowoczesnych i najlepszych dla danej społeczności i jej położenia geograficznego. Budowa kolei i utrzymanie ciężkiego taboru to ogromne wydatki, nie jest to wygodne, stwarza problemy. Są prostsze i pod każdym względem lepsze rozwiązania. Jego zdaniem często samorządy popełniają błąd, ponieważ nie mają pomysłu, wizji nowoczesnego zagospodarowania przestrzeni. W skutek tego pieniądze, które ma samorząd, idą na rzeczy nieistotne albo na przestarzałe rozwiązania. Przyszłe pokolenia będą raczej musiały usuwać skutki tych inwestycji, niż cieszyć się ich dobrodziejstwem:

 

 

Warto zwrócić uwagę na to, że w XIX wieku pociągi służyły do przewozu wszystkiego – od ludzi po zwierzęta i towary. Teraz nie musi tak być, mamy inne, specjalistyczne rozwiązania – inne dla transportu towarów ciężkich, inne dla ludzi. Premetro jest rozwiązaniem dla osób przemieszczających się po mieście i jego najbliższych okolicach. Kolej pozostałaby dla osób, które jeżdżą w dalekie trasy oraz do przewozu towarów.

 

 

 

Premetro to także spora inwestycja która, jeśli ma dojść do skutku, musi nabrać konkretnych kształtów i zdobyć sobie grono rzeczników i inwestorów. Tymczasem Rzeszów od lat stara się o budowę kolei monoszynowej, która łączyłaby Uniwersytet Rzeszowski z Politechniką i centrum miasta. W maju 2020 roku podpisano nawet w tej sprawie list intencyjny. Nowe propozycje są jednak mile widziane.

Dodaj komentarz